Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

18 februari 2012

9-granen wafels van Marcel

250 gr mix voor donker brood (9 granen)
500 gr witte tarwebloem
250 gr echte boter (Ierse boter)
300 gr suiker (candico bruin)
3 eieren (liefst niet uit de koelkast)
3 zakjes vanillesuiker
1 zakje pakpoeder

1. Meel, bloem, vanille en bakpoeder in kom mengen
2. de suiker ziften, erbij doen en alles mengen
3. de volledige eieren erbij doen en mengen
4. de nog hete gesmolten boter erbij gieten en wat mengen
5. kneden met de hand of machine
6. het deeg verdelen in 3 of 4 stukken
7. worstjes van rollen
8. deze rolletjes in schijven van 2 cm snijden
9. klaar om te bakken.

Opm.: de eieren liefst wat in warm water leggen opdat het deeg iets gemakkelijker te kneden is.  Om dezelfde reden moet de boter heet zijn. Hoe meer suiker erin gedaan wordt, hoe harder de wafels zullen zijn.

Marcel

Geen opmerkingen: