Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

19 februari 2012

Bewaarwafels op grootmoeders wijze

1kg patisserie bloem
600 gr fijne suiker
700 gr solo of fama margarine
10 eieren
1 zakje vanillesuiker
1 zakje vanillepoeder (voor pudding te maken)
1 flesje koffiemelk of een blik carnation melk van 375 g
een beetje zout
een mes puntje biocarbonade

1. De eieren, suiker en vanillesuiker luchtig kloppen
2. boter lichtjes laten smelten, maar niet koken en deze erbij voegen
3. de gezeefde bloem en vanillebloem er geleidelijk aan toevoegen
4. op het laatste moment doe je de melk erbij en dit deeg moet je goed mengen tot het een gladde massa is
5. een kwartiertje laten opstijven
6. bakken!

Lizette


3 opmerkingen:

lin zei

Hoi :)

Ik ben op zoek naar een lekker recept voor wafels. Zelf is mijn favoriet met appel en rozijnen. Die zijn ook lekker mals. Maar als ik hetzelfde beslag neem, maar in plaats van de appel en rozijnen en chocoladedruppels bij doe. Vind ik dat de wafels er droger van worden. Wat is hetgene dat de wafels mals maakt? Dat ik er daar meer van indoe.

En nog een vraag. Waarvoor dient de puddingpoeder. Wat doet die aan de wafels?

Groetjes Lin

Leen zei

Beste Lin,

Mijn ervaring is dat als je bruine suiker gebruikt ipv witte, dat je altijd hardere wafels krijgt.
Om zachte wafels te krijgen moet je meer water, melk of boter gebruiken...zo krijg je altijd de
zachtste wafels.
Puddingpoeder doet men vooral voor de smaak in het deeg, maar is ondertussen ook
een verdikkingsmiddel.
Laat me weten of het zo lukt!
Groetjes!
Leen

Unknown zei

Is dit kwartiertje laten opstijven in de koelkast? Blijven de wafels dan zacht :)? Of gewoon op kamertemperatuur beter?