Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

14 januari 2013

Dieet Wafels!

Deze wafels zijn zonder vetstof klaargemaakt en dus veel lager in calorieen!  In Amerika gebruikt men vaak appelmoes ter vervanging van boter/olie in gebak.  Indien je een wafel met nog minder calorieen wenst, gebruik dan ook nog zoetvervangers ipv suiker.

120 gr bloem
2 koffielepels bakpoeder
1 koffielepel suiker
1 ei
180 ml melk
ongeveer 50-60 gr appelmoes (mag met of zonder suiker)
1 zakje vanille suiker

1. doe bloem, suiker, bakpoeder in kom en roer goed door elkaar
2. doe de eigelen erbij
3. doe de melk er onder
4. de appelmoes erbij en roer goed tot een mooi geheel
5. klop het eiwit stijf
6. doe het eiwit er voorzichtig onder
7. laat je deeg 15 minuten rusten
8. bak in heet wafelijzer

Leen


2 opmerkingen:

Anoniem zei

heb je misschien een idee hoeveel calorieeen zo'n wafel bevat?

Eline

Leen zei

Beste,
Voor dit recept kom je in totaal aan ongeveer 637 calorieën. Dit is voor 120 gr bloem + ingrediënten. Ik denk dat je ongeveer 6 wafels kunt bakken van 120 gr bloem (hangt af van je soort wafelijzer) en dus komt dit neer op ongeveer 106 calorieën per wafel. Hier moet je wel je toppings nog bijrekenen en eventueel je olie waar je het wafelijzer mee insmeert (je kan altijd olievervanger gebruiken hiervoor).