Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

24 september 2012

Wafels zonder ei!

500 gr bloem
3 eetlepels witte suiker
200 gr margarine
2 zakjes vanillesuiker
1/2 liter melk (mag ook soja zijn)
1 zakje wijnsteenbakpoeder


1. smelt de margarine en doe de suiker erbij
2. zeef de bloem en het poeder en voeg het toe
3. roer de melk erdoor
4. meng het deeg zodat het glad (en redelijk dik) is
5. bak de wafels tot ze mooi goudbruin zijn!

Leen

2 opmerkingen:

Elsy zei

Hallo,
Mijn kindjes hebben koemelk en wit van ei-allergie. Dit hebben we nog maar pas ontdekt. Ik ben daarom aan het proberen suikerwafeltjes of vanillewafeltjes te maken zonder ei. Ze zijn echter te hard en te droog.
Hebt u daarvoor soms ideetjes?

Alvast bedankt,
Elsy

Leen zei

Beste Elsy,

Ik heb een tijdje zitten zoeken voor een oplossing, misschien kan het eens proberen met een ei vervanger? Hier is alvast een goeie web-site met allerlei info daarover: http://www.waardelozehaantjes.nl/blij-zonder-ei/eivervangers/
Als wafels te hard zijn, doe je er best wat meer melk bij. Ook de suiker kan het hard maken, dus probeer het eens met andere misschien? Je kan best wat spelen met de ingredienten en echt bijna niets verkeerd doen zolang je deeg maar niet te lopend is en je wafelijzer warm genoeg! Ik blijf meezoeken naar een lekker wafel zonder ei en zet het zeker op de blog als ik iets vind! Groetjes! Leen