Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

13 februari 2012

Het oude recept van moeder voor bewaarwafels

1kg bloem
500 gr solo
500 gr kristalsuiker
5 pakjes vanillesuiker
1 pakje bakpoeder
6 eieren
1 glas water

1. smelt de boter en roer er de suiker, het bakpoeder en eidooiers bij
2. roer er een groot glas water onder
3. voeg de bloem erbij
4. als laatste de 6 stijf geklopte eiwitten

Het deeg is altijd stijf maar lekker en je kan hier ongeveer 30 wafels mee bakken.  Je kan ze minstens een week bewaren.

Karin

6 opmerkingen:

Leen zei

Deze wafels zijn niet alleen zeer gemakkelijk om te maken, ze hebben weinig boter (500 gr op 1kg bloem) en zijn echt HEEL lekker!

** Annelies ** zei

Vorige week hebben we voor ruim 100 mensen (kinderen én volwassenen) wafels gebakken o.b.v. dit recept en de reacties waren stuk voor stuk lovend! Ze zijn dan ook uitermate lekkerrrr.... Vandaag hebben we alweer een verjaardagsfeestje en de keuze was snel gemaakt: geen taart, maar wafels!

Leen zei

Heel leuk Annelies! Dank je wel!

Unknown zei

Wafels bakken

Unknown zei

Lekker

Eddy zei

Heb wafels gebakken met dit recept zijn goed van smaak maar als ze afgekoeld zijn veel te hard.Nochtans volledig recept gevolgd.
Eddy