Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

19 februari 2012

Wafels met cognac

1kg bloem
240 gr boter
40 gr gist
2 eieren
1.7 liter water
16 stukjes suiker
1 snuifje zout
1 klein scheutje cognac (dit maakt de wafels krokant)

1. los de gist op in goed lauw water met een weinig suiker
2. doe boem in een ruime pot
3. maak een kuiltje in het midden
4. doe er de opgeloste gist bij en roer om
5. ondertussen warm je wat van het water, doe er de boter en de suiker bij
6. voeg er nu de  hele eieren bij en mix even
7. doe dit mengsel bij de rest en mix alles goed voor een paar minuten
8. zorg ervoor dat het deeg goed vloeibaar is en laat rijzen tot het dubbel van volume is
9. laat het ijzer goed heet worden en smeer het eerst met wat olie in

Jenny

Geen opmerkingen: