Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

3 maart 2012

Brusselse Wafels van een man die niet slaafs het recept volgt!

1/2 kg zelfrijzende bloem en maiszetmeel
7 tot 9 eieren
wat gesmolten boter of margarine
1 liter melk
pakje gist
beetje suiker



Al vele jaren bak ik Brusselse wafels die toch altijd goed smaken. Ik ben een man en volg dan ook geen slaafs recept. Wat doe ik?
Eerst van 7 à 9 eieren de dooiers en het wit scheiden. Een belangrijk punt is, dat het eiwit zeer stijf geklopt wordt.  Hiertoe gebruik ik twee speciale plastieken potten met handdraaiers, elk met de helft van het eiwit, zodat dit eiwit zeer stijf kan geklopt worden. In een keukenrobot ( Starmix ) meng ik eerst de eidooiers, wat gesmolten margarine ( of boter ), één liter melk en samen een mengsel van misschien  een halve kilogram zelfrijzende bloem en maïszetmeel, waarin ook een pakje gist en eventueel wat suiker gevoegd wordt. De hoeveelheden neem ik zodat we een zachte brij hebben, die goed loopt. Als het goed gemengd is, dan doe ik de brij in een grote pot, opdat er nog voldoende plaats in zou zijn voor het geklopte eiwit. De pot van de keukenrobot is maar juist voldoende om de brij te bevatten. Dan wordt er met een klopper de eiwitsneeuw mee gemengd zodat we een zeer luchtig mengsel verkrijgen, en het wafelbakken kan beginnen. Opdat het zou vooruit gaan werk ik altijd met drie ijzers tegelijk.

Frans


Geen opmerkingen: