Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

13 maart 2012

Recept van de grootmoeder van Annick!

1 kg bloem
1 liter melk
ongeveer 21 gr verse bakkersgist
250 gr boter
250 gr suiker
3 eieren
1 lepel slaolie of olijfolie
snuifje zout

1. smelt boter in een pan
2. doe in een pan een beetje melk en laat ze lauw worden
3. voeg er de suiker en de gist bij en los op
4. doe de bloem in een grote pot en voeg het mengsel erbij, alsook de overige melk en de eidooiers
5. klop het eiwit stijf
6. spoel alle pannetjes uit met lauw water en giet het bij het deeg
7. doe er de olie en boter toe
8. roer goed tot er geen klonters meer zijn (eventueel mixer gebruiken)
9. als laatst het stijfgeklopte eiwit erbij
10. zit voor een warmtebron zodat het deeg kan rijzen (tot minstens de helft meer)
11. bakken maar!

Annick

Geen opmerkingen: