Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

18 mei 2012

Sandwiches van onze oma!

Dit is het lievelingsrecept voor sandwiches van onze kinderen... het komt dan ook van hun oma!

1 kg gewone bloem
100 gr gist
50 gr suiker
3 eieren
300 gr boter (ik doe daar altijd wat minder in en dat gaat even goed)
200 gr lauw water of melk+water
snuifje zout

1. Gistdeeg maken met de bloem, (hele) eieren, suiker en de opgeloste gist (in lauw water/melk)
2. op het laatst de boter en zout bij doen, goed kneden (je kan dit ook in keukenrobot, maar gaat wel goed met de hand)
3. het deeg onder handdoek 1/2 uur laten rusten op warme plaats
4. het deeg nog even bewerken, niet meer echt kneden, maar van links naar rechts drukken en van boven naar onder.
5. nog 10 minuten laten rijzen
6. stukjes van 50 gr snijden en worstjes rollen en op ingesmeerde bakplaat leggen
7. nog 10 minuten laten rijzen en juist voor je ze in de oven zet de bovenkant van de broodjes insmeren met 1 eigeel dat wat geklopt is
8. bakken in een oven voor 15 minuten: warme lucht op 160C en gewone oven op 200C.

Leen

Geen opmerkingen: