Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

27 december 2012

Hartige Wafels met Kaas en Spek!


500 gr bloem
1 zakje gedroogde gist
150 ml lauw water
1 glas witte wijn
2 eieren
150 gr geraspte kaas
1 ui (gefruit in beetje boter of olijf olie)
een paar dunne plakjes gerookt spek
zout en peper
kruiden keuze: peterselie, basilicum, paprikapoeder, lookpoeder

1. Doe de bloem in kom
2. voeg eieren er een voor een bij
3. lost de gist op in beetje lauw water en meng dit onder het deeg, klop tot een  mooi deeg
4. laat rijzen voor een 1/2 uur
5. ondertussen kan je de ui wat bruin laten worden in boter of olijf olie
6. voeg de gewenste kruiden, de kaas en de ui bij het deeg laat nog eens rijzen
7. schep op je warme wafelijzer een beetje deeg met een dun stukje spek op een kant
8. lekker als lunch of als tussendoortje na stevige wandeling

Leen



Geen opmerkingen: