Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

23 december 2013

Super SUPER lichte Kerst stronk - Gateau!

Dit recept komt van een bakker die lang geleden over ons woonde.  Wij bakken hem elk jaar en mensen zijn altijd verbaasd hoe licht en lekker hij is.

4 eieren
200 g gewone witte suiker
1 koffielepel bakpoeder
50 g maizena
50 g aardappelbloem
60 g gewone bloem

1. Doe de eieren en de suiker in een pot op ZEER laag vuur en klop met de mixer totdat het 3x het volume heeft
2. neem de pot van het vuur en roer het bakpoeder er onder
3. zift de bloem erbij en de maizena
4. giet in een ronde of lange ingevette springvorm
5. bak voor 20 a 25 minuten op 170 C

Als hij is afgekoeld, smeer je hem in met ZElFGEKLOPTE slagroom.  In het midden doe je een beetje Cognac of Grand Marnier (naar smaak).  Versier met fruit of allerlei andere kerstmis spulletjes!
Vrolijk Kerstfeest!

Leen

Geen opmerkingen: