Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

24 februari 2012

Bewaarwafels die nooit mislukken

1 kg witte tarwebloem
750 gr boter (Farma of solo)
12 eieren
1 kg suiker
1 pakje bakpoeder (als je zelfrijzende bloem neemt, moet je geen bakpoeder gebruiken)
halve tas warm water

1. boter zacht laten smelten (in micro op 500 watt)
2. eieren scheiden en wit stevig opkloppen
3. de bloem in de kom brengen en mengen met bakpoeder
4. suiker oplossen in warm water
5. mengen met de bloem en de eidooiers erbij
6. en de gesmolten boter er ook bij (deze mag niet heet zijn)
7. alles luchtig kloppen en op laatst het eiwit er onder mengen, voorzichtig zodat je de opgeklopte
luchtbelletjes niet verwijdert!
8. deeg een kwartier laten rusten.

Maria

Geen opmerkingen: