Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

17 februari 2012

Warme wafels van Reinilde

500 gr bloem
4 eieren
2 soeplepels suiker
25 gr gist
1/4 tot 1/2 l water
1/2 melk
200 gr vetstof
2 soeplepels olie
1 pakje vanillesuiker
snuifje zout

1. doe bloem in grote kom en maak kuiltje in het midden
2. strooi aan de rand het zout
3. breng in het kuiltje de eidooiers, suiker en gist (gebroken in halve tas lauw water)
4. laat de vetstof smelten in de lauwe melk
5. giet de melk stilaan bij de bloem al roerend met een HOUTEN lepel
6. vermeng alles tot een glad beslag
7. voeg er de olie en de vanillesuiker bij
8. meng er het tot sneeuw geklopte eiwit onder
9. laat het deeg rijzen op een warme plaats
10. laat het ijzer goed heet worden en smeer het goed in, laat de wafels aan beide kanten bakken!


Geen opmerkingen: