Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

14 februari 2012

Warme wafels voor Valentijn!

1 kg bloem
1 pakje margarine
1 l melk
1 glas spuitwater
200 gr suiker
25 gr VERSE gist
8 eieren
2 eetlepels olie
snuifje zout

1. gist oplossen in lauw water
2. bloem in grote kom gieten (ik neem kom van 10 l want deeg rijst heel hoog)
3. mengen met gist
4. melk warm maken met de margarine en de suiker
5. dit met kleine hoeveelheden bij de bloem gieten
6. goed roeren tot je een lopende brij bekomt
7. indien het deeg te dik is, mag je er nog wat (warme) melk bijvoegen
8. voeg nu het glas spuitwater en de olie bij (deze zijn ook opgewarmd)
9. voeg de eidooiers erbij
10. als laatst het opgeklopte eiwit er voorzichtig onder doen
11. Op warme plaats 1 uur laten rijzen

Arlette

Geen opmerkingen: