Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

19 maart 2012

Balletjes met kriekjes!

Ik zag vanmorgen in de winkel ingevrozen kriekjes en kon ze niet laten liggen.  Vroeger kon je krieken echt alleen maar in bepaalde supermarkten vinden hier in Washington, maar nu zie je ze overal.  Hoe ik ze klaarmaak?  Recept van mijn schoonmoeder:

1. Doe bij het gehakt een eitje en wat paneermeel en kruid met peper en zout.
2. Rol er balletjes van en bak in de pan.
3. Laat de krieken warm worden in pot en doe er wat suiker en water bij.
4. Breek wat vanillepudding in water en dik hiermee de saus.

Zorg dat je een lekker brood hebt om er bij te eten.  Dit is zeker geen probleem in Belgie, maar hier is lekker brood moeilijk te vinden!

Smakelijk!

Leen

Geen opmerkingen: