Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

15 maart 2012

Warme wafels met ijskoud water!

1 kg bloem
100 gr gist
4 eieren
250 gr boter
2 lepels suiker
pakje vanillesuiker
1 lepel aardappelbloem
snuifje zout
1.5 liter vocht (1/2 water + 1/2 melk)
1 lepel olie

1. Doe de bloem in een diepe kom, maak een kuiltje en giet er dan de gist in lauw water gebroken bij
2. doe er de suikers, zout en eidooiers bij
3. doe de boter in een beetje water + melk en laat warm worden
4. giet dit bij de bloem en roer er alles goed door
5. je mag de mixer gebruiken om alles goed licht te kloppen
6. een half uurtje tot 45 min. laten rijzen
7. voor het bakken de stijfgeklopte eiwitten en de lepel olie er onder mengen
8. als laatst het glas ijskoud water
9. bakken maar en opdienen met suiker, boter, fruit of slagroom!

Nelly

Geen opmerkingen: