Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

20 mei 2012

Wafels op grootmoeders wijze vanuit Limburg!

1 kg patisserie bloem
600 gr fijne suiker
700 gr solo of fama margarine
10 eieren
1 zakje vanille suiker
1 zakje vanille poeder (die men ook gebruikt om pudding te maken)
1 flesje koffiemelk of een blik carnation melk van 375 gr
een beetje zout
een mespunt maagzout of bicarbonade

1. de eieren, suiker en vanille luchtig kloppen
2. de boter lichtjes laten smelten, maar niet koken en deze erbij voegen
3. de gezeefde bloem en vanillepoeder er geleidelijk aan toevoegen
4. op het laatste moment doe je het flesje of blikje melk erbij
5. mengen tot het deeg een gladde massa is
6. een kwartier laten rusten tot het wat opgesteven is
7. bakken!

Lisette

Geen opmerkingen: