Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

21 mei 2012

Zin in Bananen Brood?

Dit is iets wat ze hier ook geregeld maken.  Ze noemen het brood om hun minder schuldig te voelen, denk ik, maar het is eigenlijk cake.  (Het heeft wel een stuk minder boter dan de echte cake....)

100 gr boter
200 gr suiker (ik doe er altijd wat minder in)
2 eieren
1 pakje bakpoeder
3 rijpe bananen
1 lepeltje citroen sap
250 gr bloem
rozijntjes (indien gewenst)
nootjes (walnoten of amandelen in stukjes)

1. Zet oven op 190 C
2. maak de boter zacht, samen met de suiker
3. doe er de eieren een voor een bij en roer goed
4. doe er de zacht gemaakte bananen bij en het citroen sap
5. doe er de bloem en bakpoeder bij en roer goed
6. indien gewenst, doe er rozijnen en noten bij
7. doe alles in ingevette cakevorm (of gebruik bakpapier)
8. bak voor ongeveer 40-45 minuten tot de bovenkant mooi bruin is!

Leen

Geen opmerkingen: