Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

8 oktober 2012

Wafels met kastanjes!

Ik heb dit recept net voor lunch gemaakt en het is echt wel heel lekker.  Zowel de dochter als de man vonden het een origineel recept.  Door de kastanjes krijg je precies zo'n opgepofte wafel en met wat bloemsuiker en de spekjes erop, is het echt af.  Met dit recept had ik er ongeveer 6 in totaal.


240 gr bloem
2 soeplepels suiker
1 koffielepel bakpoeder
snuifje zout
240 ml melk
6 stukjes spek
een blikje kastanjes  (het is wel stom natuurlijk dat je een blikje moet gebruiken als de kastanjes nu voor het rapen liggen in het bos.  Ik ben daarom kastanjes gaan rapen (een beker vol) en heb die eerst gepeld en dan gekookt.

1. bak het spek tot het mooi bruin en krokant is en laat het afkoelen
2. doe de eieren en de melk in een kom en gebruik de mixer om goed door elkaar te roeren
3. doe er een klein koffielepeltje van het spekvet bij en meng goed
4. doe er langzaam de bloem, suiker, bakpoeder en zout bij en blijf goed mixen
5. doe nu de kastanjes erbij en mix deze goed mee
6. zorg dat je een glad deeg krijgt
7. bak ze in een heet wafelijzer
8. doe de spekjes op de wafel als je ze opdient!

Leen

Geen opmerkingen: