Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

15 oktober 2012

Wafels met pompoen en kruiden!

120 gr gewone bloem
120 gr "bruine" bloem
120 gr tarwe kiemen
Het is de bedoeling dat je een "gezondere wafel krijgt" en daarom worden de tarwe kiemen gebruikt, maar je mag natuurlijk zelf je bloem samenstellen en tot 360 gr komen.

240 ml melk
1 koffielepel bakpoeder
snuifje zout
mespuntje nootmuskaat
mespuntje kaneel
mespuntje gember

5 grote lepels bruine suiker
2 zakjes vanille suiker
60 gr gesmolten boter

2 eieren
1 grote tas pompoen puree (gewoon de pompoen schillen, in stukjes snijden en laten stoven totdat hij gaar is, dan met mixer tot puree maken)

1. Doe de bloem, bakpoeder, nootmuskaat, kaneel, zout en de gember in een kom en roer goed onder elkaar
2. in een andere kom doe je nu de suiker, pompoen puree, gesmolten boter en eieren goed door elkaar
3. voeg de eerste kom bij de tweede en doe er stilletjes de melk bij totdat je een mooi glad deeg krijgt.
4. bak dit in een heet wafelijzer
5. serveer met witte yogurt en versier met fruit en noten (of kies je favoriete toppings!)

Leen





Geen opmerkingen: