Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

8 november 2012

Brusselse Wafels met verse gist

500 gr bloem
6 eieren
400 ml water
400 ml melk
2 pakjes vanillesuiker
50 gr verse gist
200 gr gesmolten boter

1. Doe de bloem in een kom
2. verwarm de melk een beetje en doe die onder de bloem
3. laat de boter smelten en doe die ook onder de bloem, goed roeren
4. doe de gist in het lauwe water en laat even staan
5. doe de eigelen bij het deeg en roer ze er goed onder
6. klop het wit van de eieren tot sneeuw
7. doe het water nu ook onder het deeg en roer tot een mooi geheel
8. spatel de eiwitten er voorzichtig onder
9. laat minstens voor 15 min. rijzen
10. bak in heet wafelijzer
11. serveer met suiker en/of fruit en/of slagroom

Leen

2 opmerkingen:

Anoniem zei

voor hoeveel personen is dit?

Leen zei

Ik heb deze wafels al een paar keer gemaakt omdat ik echt van de smaak van verse gist hou. Wij eten er goed van met 4 personen en hebben er dan nog over voor de volgende dag (die doe ik dan in een toaster om op te warmen). Smakelijk! Leen