Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

21 januari 2013

Windeekse Wafels!

1.5 kg bloem
500 g boter (bakken en braden)
4 eieren
3 pakjes vanillesuiker
200 g griessuiker
1.5 liter melk
60 cl spuitwater
55 g gist
1 snuifje zout
1 scheutje olie (GEEN olijfolie)

1. Laat de boter op een klein vuurtje in een kleine pot smelten
2. verwarm de melk zachtjes in een grote kookpot tot ze lauw is
3. giet het spuitwater in het deeg
4. voeg de gezeefde bloem al roerend toe
5. meng de eieren in het beslag
6. voeg de suikers toe
7. voeg het zout en de olie toe
8. los de gist op in lauw water (in een klein kookpotje op klein vuurtje)
9. mix het geheel
10. zet kookpot afgedekt voor de kachel en drink een potje koffie ondertussen
11. als het geheel goed aan het rijzen is, zet het wafelijzer aan
12. leg een grillplaat klaar om de wafels af te koelen
13. bak de wafels in heet ijzer!

Marleen

2 opmerkingen:

Jean Marc zei

Vandaag dit recept gemaakt.
Bedankt ze waren heeeeel lekker en waren in een mum van tijd op.
Groeten, JM

Leen zei

Dank je wel Jean Marc! Het is leuk om eens wat feedback te krijgen en te zien dat er mensen zijn die de wafels ook echt bakken!
Groetjes!
Leen