Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

25 maart 2013

Gateau voor Pasen!

4 eieren
200 g suiker
1 koffielepel bakpoeder
80 g maizena
80 g aardappelbloem

1. Doe de eieren en de suiker in een pot op ZEER laag vuur en klop met een mixer totdat het 3x het volume heeft
2. neem de pot van het vuur en roer er het bakpoeder onder
3. zift de bloem erbij en de maizena
4. giet het deeg in een ronde (ingevette of met bakpapier belegde) springvorm
5. bak voor 20 tot 25 minuten op 170 C!

Als hij afgekoeld is, snij je hem in het midden door en doe je er een beetje Cognac of Grand Marnier op. Daarna besmeer je hem met (zelfgeklopte) slagroom en versier je hem met fruit of andere dingen.

Vrolijk Pasen!!!

Geen opmerkingen: