Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

10 april 2013

Brusselse Wafels van 1924


Dit recept komt uit het kookboek "De Burgerskeuken en Pastelbakkerij" van Jan De Gouy, 1924.
Het staat er zo in beschreven:

Breek in eene teil 1/4 pond bloem, 5 dooiers, 1 k.l. suiker, 1/4 l. goede melk, voeg er eene erwtgroot zout bij, vanieltje, dan 75 gr. boter, licht gesmolten op waterbad.

Voeg er aanstonds 4 eiwitten bij, tot zeer vast schuim geklutst.  Het wafelijzer, wel gewarmd, wordt met het penseel geboterd.  Giet het deeg op eene zijde, sluit ogenblikkelijk; zoodra de wafel wel gedoreerd is langs beide kanten, bestrooi met suiker.



Geen opmerkingen: