Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

27 april 2013

Wafels met Stukjes Chocolade!

1 kg bloem
8 lepels witte suiker
1 pakje vanille suiker
25 g verse gist
250 g boter
6 eieren
halve tas melk
stukjes chocolade naar smaak  (je kan in de winkel bij het bakgrief soms stukjes chocolade vinden, speciaal om te bakken, maar ik neem meestal 1 a 2 repen melkchocolade en hak deze grof in stukken)


1. Los  de gist op in de lauwe melk
2. doe de bloem in een kom en maak een kuiltje
3. giet de gist er in
4. doe er de eieren en de boter onder en kneed goed
5. doe de suiker er onder en kneed tot een mooi geheel
6. laat 1 uur rijzen
7. doe er de chocolade onder en maak worstjes van het deeg
8. bak in warm wafelijzer!

De chocolade smelt een beetje, maar als je niet al te kleine stukjes neemt, blijven er nog altijd stukken inzitten en dat maakt het een echte "Chocolate Chip Waffle!"

Geen opmerkingen: