Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

17 juni 2013

Franse Wafels

500 g bloem
15 g gist
30 g suiker
3 eieren
250 g boter
750 ml melk
snuifje zout
1 pakje vanille suiker

1. Doe een beetje lauwe melk in een tas en doe de gist erbij
2. voeg er de suiker bij en laat even staan totdat je luchtbellen ziet verschijnen
3. doe de bloem in een grote kom en maak een kuiltje
4. doe hier de gist in en de eidooiers, roer goed
5. laat boter smelten in de melk op laag vuur
6. doe het bij de bloem
7. doe nu het zout, de vanille erbij en klop de eiwitten tot sneeuw
8. roer de eiwitten er voorzichtig onder
9. laat het minstens 2 uur op een warme plaats rijzen
10. bak in warm wafelijzer
11. het lekkerste zijn ze met bloemsuiker!

Geen opmerkingen: