Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

22 oktober 2014

Brusselse Wafel



500 g bloem
25 g verse gist
200 g boter
500 ml melk
500 ml water
4 eieren
1 pakje vanillesuiker
snuifje zout

1. Zeef de bloem in een kom en voeg de suiker toe
2. los de gist op in lauw water
3. verwarm de melk en doe deze bij de bloem
4. voeg nu ook het water bij het mengsel
5. laat de boter zachtjes smelten
6. splits de eieren en voeg het eigeel toe aan het deeg
7. voeg de gesmolten boter bij het deeg
8. klop het eiwit op en meng het er voorzichtig onder
9. als laatste mag het zout erbij
10. laat het deeg op een warme plaats een half uur rijzen (deeg moet verdubbelen)
11. bak in warm wafelijzer!


Geen opmerkingen: