Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

14 december 2014

Kerstmis Wafels!


1 kg bloem
1 liter spuitwater
1 liter melk
60-80 g gist
3 lepels suiker
6 eieren
250 g boter
1 koffielepel bicarbonaat

1. Neem een grote kom
2. doe het spuitwater en de melk er in
3. voeg de bloem erbij
4. laat de boter op een stil vuurtje smelten en doe het bij de bloem
5. los de gist op in een beetje lauwe melk
6. doe dit mengsel bij de rest in de kom
7. meng de suiker er goed onder
8. doe de eigelen er onder en klop het eiwit op
9. voeg er het bicarbonaat bij
10. spatel het opgeklopte eiwit er voorzichtig onder
11. laat ongeveer 2 uur rijzen in de ijskast
12. bakken in een warm wafelijzer!

Om warm te eten met je favoriete topping!
Ria

2 opmerkingen:

Unknown zei

Wat doe je dan met 250 gr boter?

Leen zei

Beste William, bedankt voor je reactie...we hebben de fout rechtgezet!!!
Groetjes,