Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

6 februari 2012

Belgische wafels met beschuiten van Diane

2 kg bloem
16 eieren
1 eetlepel kaneel
1/2 kg fijne suiker
3/4 kg boter (ik gebruik altijd solo)
een snuifje zout
1 pak beschuiten (ANCO)
3 liter melk
160 gr verse gist

1. zet de melk op het vuur en doe er de beschuiten bij (laten koken indien ze nog niet gekookt is - verse boerenmelk bijvoorbeeld!)
2. doe er suiker bij  en laat afkoelen.
3. giet in een grote kom of emmer (speciaal voor wafelbeslag)
4. doe hierbij de gesmolten boter en vooraf nog de kaneel
5. doe intussen de eieren volledig in een kom en kluts ze goed met het snuifje zout
6. giet alles bij de emmer, alsook de gist die opgelost is in een grote tas LAUW water
7. giet alles bijeen en doe er dan in kleine hoeveelheden de bloem erbij
8. roer alles goed dooreen (liefst met de hand)
9. leg handdoek op de emmer en zet dicht tegen de verwarming - laat 1/2 uurtje rijzen

Tip:  Deze wafels kan je ook gemakkelijk 's anderendags opwarmen (bv. in microgolfoven tussen 2 borden)

1 opmerking:

Anoniem zei

Klopt dit? 160 gram gist.