Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

5 februari 2012

Frangipanetaart van Karolien

1 pak bladerdeeg
200 gr boter
200 gr suiker
3 eieren
150 gr Petit beurres (=19 stuks)
150 gr gemalen kokosnoot
half flesje amandelextract

1. Roer de boter tot room. Voeg de suiker en de (hele) eieren toe.  Klop goed.  Meng de gemalen kokosnoot en de geplette koeken er onder en ook het amandelextract.
2. Bekleed een beboterd bakblik met het bladerdeeg.  Prik er in en houd nog wat reepjes over om de taart te bedekken.  Doe de frangipane op het deeg en bedek met de reepjes bladerdeeg. Bestrijk met wat losgeklopt ei.
3. Bak gedurende 35 a 40 minuten op 225C, warme lucht: 30 minuten op 200C
4. Laat afkoelen en bestrijk eventueel met abrikozenconfituur en glazuur.

Geen opmerkingen: