Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

31 oktober 2012

Wafels met kaas en spek

500 gr bloem
160 ml water
10 gr gedroogde gist
2 eieren
1 glas witte wijn
8 eetlepels olijfolie
150 gr (geraspte kaas)
2 uien
beetje spekjes
voor afwerking naar keuze: zout en peper, peterselie, basilicum, paprika

1. doe bloem in een kom en klop er een voor een de eieren onder
2. doe de olie erbij en het glas witte wijn
3. los de gist op in een beetje water en voeg die er ook bij
4. doe er langzaam de rest van het water bij zodat je een gaaf deeg krijgt
5. dit laat je rijzen (ongeveer 30 min.)
6. snij de uien in kleine stukjes en laat hem een beetje "bruinen" in boter
7. bak de spekjes een beetje aan en zet ze opzij
9. voeg nu de kaas, de uien en de kruiden naar keuze bij het deeg
10. bak dit in een heet wafelijzer
11. serveer met een frisse salade en de spekjes op de wafel!

Leen

Geen opmerkingen: