Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

19 maart 2013

Platte Kaas Taart van Oma!


Voor de kaas:


250 g platte kaas
1/4 l slagroom
250 g witte bastaardsuiker (dit is hele fijne witte suiker)
1 sinaasappel (uitpersen)
1 blikje gemengd fruit van 400 g
2 pakjes vanillesuiker
6 blaadjes gelatine

Voor de cake bodem:

200 g boter
200 g suiker
200 zelfrijzende bloem
3 eieren

Deel I:  cake bodem maken:

1. klop boter met suiker
2. doe een voor een de eieren er onder
3. doe de bloem erbij
4. laat bakken op ongeveer 170C tot mooi geel
5. laat afkoelen

Deel II: kaas topping:

1. gelatine enkele minuten in koud water weken
2. klop slagroom
3. doe er de suikers bij
4. neem de kaas en doe er een beetje sinaasappelsap en wat fruit onder
5. neem de rest van het sap en maak het een beetje warm
6. doe hier de uitgeknepen gelatine blaadjes in
7. roer dit mengsel bij de kaas
8. doe er de slagroom onder
9. meng alles goed door elkaar
10. leg je cake op de bodem van je cakevorm en doe de rest bij in de bakvorm
11. laat het ongeveer 4 uur opstijven in de ijskast
12. versier je taart met de rest van het fruit!

Geen opmerkingen: