Het Belgische Wafel Forum! Chocolade, natuurlijk! En bier ook! Maar wat met Belgische wafels? De Belgische wafel, ze is springlevend. Meer dan 100 manieren om ze te maken, allerlei nuttige tips om ze te bakken, en talrijke kleurrijke anecdotes om ze verder op te smukken ontving ik na een zoekertje. Het oudste recept dateert van 1926, met 20 eieren, om ze op te krijgen, en de recepten gebaseerd op chocolade en cognac spreken tot ieders verbeelding. Amerikaanse vrienden staan met hun mond ... vol wafel en na deze hartverwarmende response voel ik me opnieuw zoveel dichter bij huis. Om jullie allemaal mee te laten smullen van Belgie's best bewaarde geheim, dacht ik ze hier allemaal neer te pennen. Indien je recept echter nog niet voor publicatie vatbaar is, laat het me dan weten. Ik ga er nog eentje proeven!

19 juni 2014

Beste Wafel aller tijden!

500 g bloem
6 eieren
450 ml spuitwater
beetje lauw water van de kraan (voor de gist)
300 ml melk
2 zakjes vanillesuiker
50 g verse gist
200 g gesmolten boter

1. Doe de bloem in een kom
2. verwarm de melk een beetje en doe die onder de bloem
3. laat de boter smelten en doe die ook onder de bloem, roer goed
4. laat de gist in een beetje lauw water oplossen totdat je bubbels krijgt
5. doe de eigelen bij het deeg en roer ze er goed onder
6. klop het wit van de eieren tot sneeuw
7. doe nu het water met de gist erbij en daarna het spuitwater
8. spatel de eiwitten er voorzichtig onder
9. laat minstens rijzen tot het omhoog komt en klop er dan eens met een klopper in zodat het weer zakt
10. daarna laat je het nog eens flink naar omhoog komen (zeker 15 min.)
11. bak in heet wafelijzer
12. serveer met bloemsuiker, aardbeien en slagroom!

Smakelijk!


2 opmerkingen:

Lisa zei

Is dit een recept voor Brusselse wafels?

Pan Lu-Ming zei

Het spuitwater moet kamertemperatuur zijn dus niet rechtstreeks van de frigo.

Het is een Brusselse wafel recept.